Sjællandsringen.
Det var lørdag morgen. Efter lang tids gråvejr stod solen på himlen, det måtte blive en speciel dag.
Startede forventningsfuldt min gamle Felicia og kørte over Roskilde og Tjæreby mod målet Sjællandsringen.
Klubben havde fået den glimrende ide at lære medlemmerne at styre deres Skodaer.
Der var 10 kampberedte Skodavenner, som efter en kop kaffe blev modtaget af en instruktør, der havde påtaget sig det tunge hverv, at fortælle os om de mest fundamentale teorier om bilkørsel, dæktryk, bremselængder, sikkerhedsseler, ideallinier o.s.v., vi var vel nærmest til 2 timers teoriundervisnig. Det var en god ting at få frisket noget teori op, noget glemmer man jo i hverdagen.
Efter en let frokost i FDM’s fine lokaler skulle teorien omsættes til realiteter, vi skulle ud på banen og køre. Vi fik udleveret radioer og numre, og så startede den alvorlige del, mange havde nok lidt sommerfugle i maven.
Det blev afviklet på en sådan måde, at man foretog de forskellige prøver én ad gangen.
En af prøverne var slalomkørsel mellem porte, hvor man startede langsomt for derefter gennemføre den samme prøve igen blot med øget hastighed endende med 80 km/t, det kan nok være, der blev flået i gearstangen.
En anden prøve gik ud på at stoppe vognen ved et