Det hele begyndte i 1895
da mekanikeren Vaclav Laurin og boghandleren Vaclav Klement åbnede et cykelværksted i byen Mlada Boleslav i det der dengang hed Bøhmen, i dag Tjekkiet.
Kort tid efter begyndte de også at producere cykler under navnet Slavia. I år 1900 havde de sat en motor på cyklen og kunne præsentere deres første motorcykel og når man kan lave noget der kører på 2 hjul kan man vel også lave noget der kører på 4, så i 1905 kunne de præsentere deres første bil Voiturette type A og virksomheden blev hurtigt den største bilproducent i Østrig-Ungarn. I 1925 blev virksomheden opkøbt af Škoda Werke i Plsen, og drevet fremover under mærket Škoda Auto.
Det gik godt frem til anden verdenskrig hvor fabrikken blev underlagt Reichswerke Hermann Göring hvor de lavede våben m.m. til den tyske hær.
I 1949 overtog kommunisterne magten i Tjekkoslovakiet som nationaliserede fabrikkerne og skilte de 2 Skoda fabrikker ad igen dog fortsat med samme navn og logo.
Det blev bestemt at Skoda skulle lave biler til det arbejdende folk.
I 1989 fik man atter friheden i Tjekkoslovakiet og den nye ledelse i landet samt ledelsen hos Skoda Auto var klar over at skulle Skoda Auto overleve ville det kræve vestlig kapital ekspertise. Efter forhandlinger med flere bilmærker endte det med at det blev VW gruppen der overtog Skoda Auto
Det begyndte med cykler og MC
Type L årgang 1903, 4 takt, luftkølet, 353 ccm, 3 - 4 hk.
Voiturette type A 1905, 2cylinder V motor, vandkølet, 7 hk.